Hier bent u:

SAMEN LEREN ZWEMMEN

DEEL 1 - INTRODUCTIE

Vaak krijgen we van ouders de vraag, kunnen we onze kinderen ergens mee helpen om het zwemmen te oefenen. Dit vinden we een heel goed initiatief en kan zeker nut hebben. Toch kunt u niet met alles oefenen. In veel gevallen zult u misschien anders zwemmen dan dat uw kind het aanleert. Zodra u uw kind iets verkeerd aanleert, is het weer moeilijker om de juiste manier aan te leren en dat is niet de bedoeling. Vaak weten we precies welke moeders hun neus dicht houden als ze in het water springen. Of welke ouders het water eigenlijk helemaal niet zo leuk vinden, misschien zelfs eng of vinden het gespetter erg irritant. Kinderen kopiëren vaak het gedrag van hun ouders dus opletten geblazen. In de komende weken komen er onderwerpen aan bod waarbij u uw kind kunt helpen. Samen leren zwemmen is een goed begin om te gaan leren zwemmen met plezier.


DEEL 2 - WATER IS LEUK!

In het water kan je heel veel plezier beleven. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je goed kunt zwemmen. Om goed te leren zwemmen moet je eerst watervrij zijn. Dit houdt in dat uw kind niet bang moet zijn voor water. Niet alle kinderen zijn watervrij. Natuurlijk doen wij er alles aan als uw kind op zwemles komt, uw kind te laten ervaren dat water leuk is. Dit is vaak een heel traject. Kinderen moeten zich veilig voelen in hun omgeving en bij hun instructeur. Door te ontdekken hoe uw kind zijn /haar angst kan overwinnen moeten wij vaak het een en ander uit proberen. Ook u als ouder kunt er aan mee helpen om deze angst te overwinnen. Vaak is het zo dat ouders hun angst doorgeven aan hun kind. Helaas heeft uw kind daar een speciaal voelsprietje voor en heeft dat snel in de gaten. Probeer aan uw kind over te brengen dat water leuk is. Ga lekker met uw kind naar het zwembad (natuurlijk altijd drijfmiddelen gebruiken). Maak samen plezier in het water. Laat uw kind maar heel vaak in het water springen en eruit klauteren. Ga maar lekker samen spetteren, water in het gezicht is helemaal niet erg! Daag uw kind uit om met het hoofd onder water te gaan of bellen te blazen in het water. Hierdoor went uw kind eraan om in het water te zijn en er plezier aan te beleven wanneer u dit regelmatig met uw kind doet. In het traject watervrij worden kunt u niet veel verkeerd doen en helpt u uw kind enorm. Eén ding moet u niet doen, uw kind dwingen om dingen te doen die hij/zij eng vindt! Daardoor krijgt uw kind geen plezier in het water!


DEEL 3 - TRAPPEL,TRAPPEL,TRAPPELBENEN

Als kinderen op zwemles komen gaan ze al gelijk aan de slag met de trappelbenen van de borst- en rugcrawl. Dat lijkt zo makkelijk maar dit moet wel aan bepaalde eisen voldoen. Bij kinderen van 4 of 5 jaar is de motoriek nog niet heel ver ontwikkeld. Ze moeten deze trappelbenen heel veel oefenen en zien zodat ze op een gegeven moment zelf de slag te pakken krijgen. De trappelbenen op zowel de buik als de rug moeten gedaan worden zoals je een voetbal schopt. Alleen de onderbenen mogen de beweging maken, waarbij de voeten lang gestrekt zijn. Ook hier kunt u uw kind mee helpen om dit onder de knie te krijgen. Laat uw kind op de buik op bed of op de grond liggen. Dan moeten ze met kleine snelle bewegingen de onderbenen bewegen, let op de gestrekte voeten. Doordat uw kind op de buik op de grond of op bed ligt, kan hij/zij niet de beruchte fietsbewegingen maken. Dit is namelijk een beweging die kinderen heel vaak doen. U zult zien dat dit z’n vruchten afwerpt wanneer dit regelmatig geoefend wordt en wat zult uw kind trots zijn als het dan in het water ook ineens goed gaat want dat wordt gelijk opgemerkt. Uw kind zal zich dan sneller in het water kunnen voortbewegen.


DEEL 4 - ONDERWATER...

Meester RoyAls uw kind lekker in bad zit, moet u er toch bij blijven wanneer uw kind nog geen zwemdiploma heeft. Waarom zou u dan niet spelenderwijs dingetjes gaan oefenen. Wanneer u geen bad heeft kunt u natuurlijk ook lekker samen naar een zwembad gaan.
Laat uw kind oefenen om met het hoofd onder water te gaan. Begin langzaam aan, eerst alleen de kin, later bellen blazen in
het water, met het gezicht in het water en als laatst met het
hoofd onder water. Laat de kinderen maar oefenen om bellen te blazen met hun neus onder water. Dat is een hele kunst voor uw kind. Vaak halen ze hun neus op en dat is natuurlijk een heel
vervelend gevoel, al dat water in hun neus. Ook gaan ze vaak naar adem happen onder water, tja dan krijgt uw kind een golf water naar binnen waardoor ze heel dat onder water gaan met
hun hoofd voor gezien houden. Laat uw kind eerst boven water hun vinger onder hun neus houden zodat ze voelen hoe ze met hun neus kunnen blazen. We zeggen weleens, je moet net doen of je je neus snuit. Ook daar moet je mee oppassen, dit verwarren ze vaak met hun neus eens lekker ophalen! Wanneer ze doorhebben hoe ze met hun neus kunnen uitblazen, kunt u dit onder water gaan oefenen. Voor de papa’s en mama’s die hun neus altijd dicht knijpen voordat ze in het water springen is dit ook een goede oefening om het af te leren. Dat is pas samen leren zwemmen.


DEEL 5 - KIJKEN ONDERWATER

Juf BelindaHeeft u de vorige oefening geoefend en is het gelukt? Fijn! Dan kunnen we door met de volgende oefening. Kinderen moeten namelijk ook kijken onder water. Dit kunt u leuk maken door bijvoorbeeld dingetjes op te duiken of uw kind te laten zeggen hoeveel vingers u opsteekt onder water. U kunt het om te beginnen oefenen in het ondiepe water of wanneer uw kind zich met een hand aan de kant vasthoudt. Kunt uw kind met het hoofd onder water en ook nog kijken onder water kunt u het een stukje moeilijker maken. Laat uw kind zich van de kant afzetten en laat ze dan drijven als een potlood (armen naast het lichaam en benen naast elkaar) of als een zeester (armen en benen wijd). Dit kunt u opvoeren van 1 tel tot 5 tellen. 5 Tellen is namelijk de eis voor het A diploma. Voor het A diploma moet uw kind ook drie meter onder water zwemmen en door een gat heen zwemmen. Daarvoor moeten ze leren om hun ogen open te houden. Sommige kinderen denken ons dan wat op de mouw te kunnen spelden als we vragen of ze hun ogen open hebben onder water. Glashard kunnen ze ons dan vertellen dat ze dat heus wel doen. Later blijkt dan dat ze veel eerder boven water komen met de mededeling, ik dacht dat ik er al was of ze zwemmen tegen het zeil aan, met je ogen dicht kan je immers het gat niet zien. Nou is het natuurlijk wel zo dat onder water alles een beetje vertekend is. Soms lijken dingen dichterbij of verder weg, groter of juist kleiner. Door vaak te oefenen en te kijken onder water gaan ze zien en begrijpen hoe ver iets is of hoe groot iets is.


DEEL 6 - WEDDEN DAT IK VERDER ONDERWATER KAN ZWEMMEN?

Tja dat onderwater zwemmen is nogal een dingetje! Veel kinderen vinden het leuk, zwemmen zelfs liever onder dan boven water. Er zijn ook kinderen die daar echt veel voor moeten oefenen. Natuurlijk doen ze dat in de les maar er moeten nog veel meer dingen in de les gedaan worden dus een beetje extra oefenen met papa of mama kan geen kwaad. Voor het A diploma moet er 3 meter onder water gezwommen worden, voor het B diploma 6 meter en voor het C diploma 9 meter. Voor het A diploma mogen de kinderen dit nog doen met een sprong maar voor het B en C diploma moeten ze duiken. Hoe mooier de duik, hoe sneller ze bij het gat zijn dus de duik of sprong is erg belangrijk. Maar dat is natuurlijk niet het enige. De kinderen moeten echt lang hun adem inhouden en vinden dit vaak erg lastig. Hoe leuk is het dan om samen met uw kind in het zwembad een wedstrijdje te doen wie het verst onder water kan zwemmen. Of thuis in bad uw kind uitdagen om iedere keer een paar tellen langer onder water te blijven. Zelfs zomaar tussen door kunt u eens tegen uw kind zeggen, hou eens zoveel tellen je adem in en dan iedere keer een paar tellen langer. Spelende wijs kunnen ze dan oefenen. Uw kind zult zien dat hij/zij steeds beter onder water kan blijven. Hoe leuk is het als uw kind dan na het zwemmen zegt, ik heb zover onder water gezwommen, dat hebben we weer eens goed geoefend!


DEEL 7 - MAAK PLEZIER IN HET WATER!

Ik sprak deze week met een ouder die vroeg wat zei zelf aan de vorderingen van haar kind kondoen. Haar kind zat nog maar net op zwemles en zag de lol er nog niet zo van in. Ik gaf haar het advies om naar een zwembad te gaan met haar kind en daar gewoon lekker in het water te gaan spelen .Er klonk enige verontwaardiging in haar stem. Spelen associëren we blijkbaar met tijdverdrijf. Het is leuk, maar nuttig?
Ja! Kinderen ontwikkelen zich van jongs af aan door te spelen. We geven ze speelgoed, ze gaan er op af, doen ervaring op en leren. Ze merken er zelf niks van, het ‘gebeurt gewoon’. En dat is waar het volgens ons vooral om gaat. Dáár kunnen we tijdens het samen leren zwemmen gebruik van maken. Laten we de focus niet richten op ‘iets moeten’, maar laten we verleiden en zorgen voor uitdaging en onbewust ervaren. Een kind houdt van spelen en leert zo spelende wijs dat water leuk is.




Zwemschool Shoebi
Kamperfoelie 29
3171 PC  Poortugaal
06-46293233
E info@zwemschoolshoebi.nl
KvK 58142851
Inloggen
Toegangsnaam

Wachtwoord
Aanmelden
Wachtwoord opvragen